Birma-spoorlijn: het indrukwekkende verhaal van de Dodenspoorlijn

Brug over de river Kwai - Birma-spoorlijnLigging Kanchanaburi
Kanchanaburi, een provincie in Midden-Thailand, kenden wij enkel van de Birma-spoorlijn waarbij zo veel mensen zijn omgekomen. Van die ene brug over die ene rivier. Van de speelfilm The Railway Man. Maar na ons bezoek aan de The Bridge over the River Kwai, het Thailand – Burma Railway museum, de oorlogsbegraafplaats en de Hellfire Pass, heeft Kanchanaburi een zwaardere lading gekregen. Het is de plek waar meer dan 100.000 mensen, waaronder bijna 3.000 Nederlanders, zijn omgekomen voor de bouw van een spoorlijn die niet van hen was. 

Geschiedenis: Japan en de Birma-spoorlijn

December 1941, Japan begint aan zijn opmars door Zuidoost-Azië. Na hevige gevechten bemachtigen de Japanners uiteindelijk (1942) Singapore en verslaan de Britten. Op zoek naar een veiligere bevoorradingsroute tussen Birma (Myanmar) en Siam (Thailand) werd er in juni 1942 een spoorlijn van 400 kilometer aangelegd tussen deze twee landen: de Birma-spoorlijn – ook wel bekend als de dodenspoorlijn. 

Niet alleen de bevoorrading, maar ook de verbinding met India speelde een belangrijke, strategische rol in de bouw van de spoorlijn. De Britten hadden de bouw van deze spoorlijn al tientallen jaren eerder in gedachten, maar het werd nooit gerealiseerd door het ruige, bergachtige landschap en het tropische klimaat. De Japanners besloten krijgsgevangen en burgers te gebruiken voor de bouw van dit enorme project.

Prisoners of War

60.000 Britten, Australiërs en Nederlanders werden gebruikt als slaven. Deze POWs (Prisoners of War); krijgsgevangen, werden dag in dag uit tot het uiterste gedreven om de bouw van de spoorlijn te voltooien. Naast de krijgsgevangen werden ook 260.000 Aziatische werkers gebruikt. De werkomstandigheden waren miserabel.

Door ziekte, ondervoeding, uitputting en mishandeling heeft de Birma-spoorlijn het leven gekost aan meer dan 15.000 krijgsgevangen en 100.000 burgers. In oktober 1943 was de bouw van de spoorlijn af. Het moordende tempo waarmee de bouw is verricht had niemand voor mogelijk gehouden.

Kanchanaburi - Birma-spoorlijn

Hellfire Pass

Zoals gezegd was het landschap bergachtig, waardoor 99% van het zware werk met de hand is verricht.

De Hellfire Pass was een onderdeel van de Birma-spoorlijn waarbij dwars door een bergketen gehakt moest worden. De krijgsgevangen maakten werkdagen van soms wel 18 uur per dag en werkten tot diep in de nacht door. ’s Nachts werden er fakkels doordrenkt met diesel en olielampen aangestoken. De schaduwen van de Japanners en de krijgsgevangen op de rotsen leken op het vuur van de hel, waar dit deel van de spoorlijn zijn naam aan te danken heeft.

En een hel was het zeker. 96 mannen werden doodgeknuppeld door de Japanse bewakers. Honderden mannen stierven aan cholera, infecties, verwondingen, uitputting en andere ziektes. Slechts 300 van de 1000 mannen overleefden deze uitputtingsslag. In de uitgehakte rotsen is nog steeds de wanhoop en de krankzinnigheid af te lezen.

Vandaag de dag is dit deel van de Birma-spoorlijn niet meer in gebruik. Bezoekers kunnen de over de oude spoorlijn wandelen door de Hellfire Pass. Naast deze passage is er ook een prachtig museum waar nog veel meer verhalen en informatie wordt gedeeld.

Hellfire pass - Birma-spoorlijn

Hellfire pass - Birma-spoorlijn

Thailand – Burma Railway Centre Museum in Kanchanaburi

De musea, het verhaal, de Birma-spoorlijn, de beelden en de voorwerpen hebben een diepe indruk op ons achtergelaten. Wat er in die tijd is gebeurd is enorm heftig.

Na ons museumbezoek in Kanchanaburi bezochten we aansluitend de erebegraafplaats Don Rak aan de overkant van het museum. Met de achtergrondinformatie op zak liepen we stilletjes rond over deze enorme, perfect onderhouden begraafplaats waar 5.000 oorlogsslachtoffers liggen begraven, waaronder 1.800 Nederlanders.

De teksten van familieleden doen wat met je. Zij hebben het graf van hun zoon, broer, vader, zwager of geliefde waarschijnlijk nooit kunnen bezoeken. Mannen van rond de 20 jaar hebben hun leven gegeven voor de bouw van een spoorlijn die niet van hen was. Het was een triest gezicht in de brandende Thaise zon, waar eigenlijk alleen maar plek was voor stilte…

Oorlogsbegraafplaats Kanchanaburi - Birma-spoorlijn

The Bridge over de River Kwai is nog steeds in gebruik

De wereldberoemde brug, bekend van boeken en films (The Railway Man en The Bridge on the River Kwai), is eigenlijk het symbool van de Birma-spoorlijn.

Wat veel mensen niet weten, is dat in 1943 er hier niet één, maar twee bruggen zijn gebouwd. Een stalen en een houten brug. Deze bruggen vormden de link tussen Thailand en Birma.

In 1945 werden de bruggen vernietigd door bombardementen van de geallieerden. Later is de stalen brug weer in ere hersteld en wordt het tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt door lokale treinen. Je kunt er gewoon overheen wandelen en rustig foto’s maken. Wanneer er een trein aankomt blaast er iemand op zijn fluitje, zwaait hij met een rode vlag en moet je in een inham gaan staan en komt de trein heel langzaam voorbij.


Bereikbaarheid Kanchanaburi en de Birma-spoorlijn

  • Kanchanaburi: Is vanuit Bangkok gemakkelijk te bereiken met de lokale bus. Vanaf het noordelijke busstation van Bangkok (Moh Chit) betaal je 110 baht per persoon voor een twee uur durende rit naar Kanchanaburi. Vanaf het Thonburi treinstation in Bangkok vertrekt meerdere malen per dag de trein naar Kanchanaburi. De rit duurt ongeveer 3 uurtjes en kost je ongeveer 100 baht.
  • The Bridge over de River Kwai: Deze brug ligt op vijf kilometer afstand van het busstation en drie kilometer afstand van het treinstation van Kanchanaburi. Het is gemakkelijk bereikbaar met een (fiets)taxi, brommer of een tour. Entree voor de brug is gratis.
  • Thailand – Birma Railway Centre Museum: Het museum ligt op 3 kilometer afstand van het busstation en op loopafstand van het treinstation. Entree voor het museum bedraagt 120 baht per persoon en 60 baht voor kinderen.
  • Hellfire Pass: Dit deel van de oude Birma-spoorlijn ligt op een kleine 80 kilometer van Kanchanaburi en is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf het busstation gaat er ieder uur een lokale bus. De rit duurt 1,5 uur en je betaalt 100 baht voor een retourtje. De bus stopt 100 meter voor het museum. De wandeltocht naar de Hellfire Pass duurt in totaal 40 minuten. Je kunt ook een langere wandeling maken van zo’n 3 uur. De wandeltochten zijn overigens perfect aangegeven. Neem goede schoenen mee en voldoende water! Entree voor het museum en de Hellfire Pass is gratis.
  • Tours: Overal in de stad zijn georganiseerde tours te boeken waarbij je alle bovenstaande activiteiten combineert. Daarbij zijn ook de Erawan Watervallen inbegrepen. Toch adviseren wij je om de tripjes zelf te organiseren. Huur een scooter, een taxi of pak de bus zodat je zelf kunt bepalen hoeveel tijd je wilt besteden bij de bezienswaardigheden van Kanchanaburi.

Brug over de rivier Kwai - Birma-spoorlijn

Hoteltips Kanchanaburi

good-times-resort-kanchanaburi

Good Times Resort

Het Good Times Resort is een perfecte keuze voor jouw verblijf in Kanchanaburi. Vlakbij de brug, musea en leuke eetgelegenheden. Het restaurant van dit hotel is gelegen aan de rivier waar je 's ochtends (gratis) ontbijt. De kamers zijn brandschoon en ruim. Onze favoriet!

Prijs per overnachting: v.a. € 29
River Kwai Jungle Raft

The Float House River Kwai

Dit is met afstand de leukste slaapplek van heel Kanchanaburi. Je verblijft namelijk - diep verscholen in het Erawan National Park - op een luxe drijvend hutje. Natuur, rust, luxe oftewel Thailand op z'n allermooist. Een onvergetelijke, romantische ervaring.

Prijs per overnachting: v.a. € 122

Ook onder de indruk van het verhaal van de Birma-spoorlijn?

Ook leuk om te lezen...

68 reacties

  1. Chris schreef:

    is het haalbaar om met de trein van Bangkok naar Kanchanaburi te gaan of beter met taxibus ?

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Chris,

      Je kan de trein pakken vanaf het Thonburi Railway Station in Bangkok.

      Er vertrekken twee treinen naar Kanchanaburi per dag;
      07:50 uur en 13:55 uur.

      Je bent een kleine drie uur onderweg voordat je in Kanchanaburi aankomt.

      Groetjes, fijne reis,
      Sander

  2. Bart schreef:

    Hey Sander en Mariska,

    Eind oktober gaan we op, 3 weken lang, op pad in Thailand. Het eerste deel van de tour hebben we al globaal ingevuld: een paar dagen Bangkok en vervolgens per trein/bus naar Kanchanaburi om daar ook weer een paar dagen te verblijven. Vanuit Kanchanaburi zouden we graag verder reizen naar Sukhotai. We lopen alleen een beetje vast in de route daar naartoe. Is er een mogelijkheid om direct vanuit Kanchanaburi die richting op te gaan of is eerst terug naar Bangkok (eventueel met een overnachting) een betere optie?

    Groeten van Bart

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Bart,

      Vanaf Kanchanaburi kun je ook doorreizen (per bus of taxi) naar Ayutthaya en vandaar uit met de trein richting Sukhothai gaan. Om Sukhothai te bereiken ga je met de trein naar Phitsanoluk.

      Andere optie is om een taxi te pakken vanaf Kanchanaburi naar de luchthaven van Bangkok. Je kunt namelijk ook een binnenlandse vlucht pakken naar Sukhothai vanaf Bangkok! Check deze link!

      Groetjes, fijne reisvoorbereiding,
      Sander

  3. Annette Mienis schreef:

    Hoihoi,
    Wij gaan morgen richting Thailand voor ruim 3 weken. Heb 1 vraag.
    Als je het stuk met de trein hebt gereden over Dodenspoorlijn, is er dan een mogeijkheid om een (longtail)boot terug te nemen ipv een bus?
    We horen het wel….groetjes Kees en Annet

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Annette,

      Goede vraag!

      Helaas hebben wij niet het antwoord op deze vraag. Er zijn boottochtjes op de River Kwai, maar weet niet of je ook zulke afstanden kunt afleggen. Denk dat het voor de toerist wellicht wat lastiger is.

      Maar, wie weet kan het wel.

      Als we daar weer zijn, gaan we het zeker uitzoeken.

      Groetjes,
      Sander

  4. Ben Janssens schreef:

    Ik zit een beetje te zoeken naar een handige route voor als we 2 nachten in Kanchanaburi verblijven (Good Times Resort). We komen vanaf Bangkok met een mini-bus met chauffeur, die we alle dagen terbeschikking hebben. Ik dacht vanuit Bangkok naar Nam Tok treinstation te rijden en daar de trein van 12.55 uur te nemen richting Kanchanaburi. De chauffeur kan ons dan weer oppikken op een van de stations. daarna het Jeath-museum en de ere-begraafplaats Don Rak en vervolgens de Bridge River Kwai nog te bezoeken voordat we naar ons hotel gaan. De volgende dag willen we al vroeg naar de Erawan Waterval gaan gevolgd door een bezoek aan de Hellfire Pass. De volgende dag vertrekken we dan weer via Nakhon Sawan (1 nacht), Sukhothai (2 nachten, Lampang (1 nacht), Chiang Rai (2 nachten)naar Chiang Mai (5 nachten). Is dat te doen als we in het Good Times Resort verbljven?

  5. Sylvia schreef:

    Ontzettend indrukwekkend verhaal! wij gaan volgende week vanuit bangkok naar kanchanaburi , we willen heel graag met de trein, maar als ik nu kijk bij thonburi trainstation zie ik geen trein daar vandaan gaan?? wat nu?

  6. Nynke schreef:

    Hoi Sander en Mariska,

    Wij hebben 1 overnachting geboekt in de Float House River Kwai. Het hotel geeft aan dat de enige mogelijkheid qua vervoer is om via hun een taxi te regelen waarvan de kosten per enkele reis 45 eu bedragen. Is het een idee om een auto te huren in Kanchanaburi voor een dag om deze kosten te drukken en zodoende naar het hotel te gaan? Hebben jullie daar ervaring mee in deze plaats? Ik hoor het graag!

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Nynke,

      Omdat het wat afgelegen is, zijn de taxi prijzen daar altijd goed aan de prijs inderdaad.

      Wellicht dat je er al bent, maar een auto huren (zie: https://tipsthailand.nl/auto-huren-thailand/) is altijd een prima optie. Wij hebben er goede ervaringen mee. Zeker als je het meerdere dagen wilt gaan doen. Kun je lekker op eigen tempo rondrijden en bezienswaardigheden checken.

      Groetjes, fijne reis,
      Sander

  7. Sharon schreef:

    Hallo Sander en Mariska, wat een geweldige site! Ik heb al heel wat informatie verkregen, dank daarvoor! We vertrekken op 27 juli voor drie weken naar Thailand.
    Voordat we naar Krabi gaan, willen we vanuit Bangkok naar Kanchanaburi om de spoorlijn, musea en Erawan te bezoeken. In Kanchanaburi verblijven we 2 nachten. Vanuit Bangkok DMK gaan we met een binnenlandse vlucht naar Krabi. Hoe kunnen we het beste reizen van Kanchanaburi naar vliegveld DMK?

    • Hoi Sharon,

      Wat leuk om te horen!! Ik denk dat je in Kanchanaburi het beste even navraag kunt doen bij je hotel, of stap binnen bij een lokaal reisbureau. Via hen kun je dan een directe taxiservice boeken van je hotel in Kanchanaburi naar de luchthaven 🙂 .

      Alvast een hele mooie reis gewenst! Groetjes, Mariska

  8. Als je naar Kanchanaburi gaat naar het museum met de Jappen trein in de hal,
    wil je dan uitkijken in het museum of mijn Japanse Internerings kaarten er liggen, van Wim Kan en van Marion
    Uit Rijswijk en het boek “Dagboek van Wim Kan…” ik heb ze meegenomen naar het museum
    om deze tentoon te stellen.
    Ik zou het graag wille weten…….???

    • Aart schreef:

      Beste Kees,
      We zijn op dit moment in Kanchanaburi en willen kijken of de spullen inderdaad worden tentoongesteld. Maar eerlijk gezegd is me niet helemaal duidelijk om welke spullen het precies gaat…
      Kun je dat wellicht nog een keer duidelijk maken?

      • Kees van der schreef:

        Hallo Aart,
        Je had mij al gemaild dat de interneringskaartvan Wim Kan er in een vitrine ligt , maar ik zag ook het boek
        Wim Kan zijn dagboek 1941 -1945 liggen….was er ook de Internerings kaart van een andere Nederlander
        tentoongesteld ene Luitenant L. van Marion.
        Ook hij werkte aan de Birma spoorlijn …en heeft het ook overleefd…
        Hij mocht toen hij ernstig ziek werd…van de Jappen de doden ophalen met een kruiwagen…en deze begraven…dat
        heeft zijn leven gered..
        Ik heb deze drie objecten meegenomen naar dit museum…ik was in 1995 ook in Thailand aan de spoorbrug en op de begraafplaats geweest ,voor het museum was geen tijd voor bij de te bezoeken.
        Maar de mensen welke in het museum waren geweest..zeiden niets te hebben gevonden ove r Nederlanders.,er hebben er toch 18000 krijgsgevangenen gewerkt en 3000 Nederlanders hebben het niet overleefd.
        In totaal hebben 125000 gevangenen de Birma spoorlijn niet overleefd.
        In 1995 ben ik in contact gekomen met de hr. L..van Marion in Rijswijk….ik vertelde hem dat ik in Thailand was geweest en net terug was …en een rit had gemaakt op de Birma spoorlijn…..hij verstarde en schrok enorm , hij kon en wilde er nooit met iemand
        over praten.
        Hij was K.N.I.L. miitair geweest en gevangen genomen op Java en overgebracht naar gevangenis overgebracht met een Japans vracht schip welke ook nog eens op volle zee werd aangevallen door Amerikaanse bommenwerpers, een voltreffer op het achterschip honderden krijgsgevangen kwamen in zee terecht waarvan er vele verdronken….zelf had hij zich kunnen vastklampen aan een balk en werd uren later opgepikt door een ander Japans vrachtschip.
        Toen ik wegging opende de Luitenant een gangkast , daarin hing een uniform van een Luitenant Kolonel….hij was in 1951 afgezwaaid,
        Ik zei tegen de oude baas…hij was 83 jaar oud …niet weggooien hoor anders mij bellen…
        Twee weken later kreeg ik een telefoontje of ik het uniform kwam ophalen, het is nu in mijn verzameling.
        De arme man is in 2001 overleden in Den Haag.
        In 2015 ging ik weer naar Thailand ….ik wilddd nu het museum aan de Birma spoorlijn bezoeken….dat bleef mij met dit verhaal in mijn achterhoofd ..altijd boeien…..
        Ik ging Google en op internet over Thailand hoe ik aan de Birma spoorlijn kon komen en wanneer het museum open was….
        Zag ik een opmerkelijke bericht tegen…….ik kreeg kippenvel over mijn hele lichaam……”wie heeft met mijn vader gewerkt of kent mijn vader, hij heeft aan de Birma spoorlijn gewerkt,!”
        Haar vader was L. van Marion schreef ze ……ik moest ff slikken…..ik had haar vader ontmoet en ik had zijn militair uniform….
        Ik heb een ontmoeting met zijn dochter gehad…zeer emotioneel…..ik beloofde haar dat ik in Thailand zou zoeken naar gegevens
        over haar vader, met de Directeur van het museum gesproken aan de begraafplaats….maa wel gevonden de naam ..maar werkte op de Birma kant van de spoorlijn ….deze zijn nog niet toegankelijk om onderzoek te doen.
        Ik had wel een bezoek gebracht aan het Rijksarchief in Den Haag….om te vragen of ik een copy kon krijgen van zijn Internerings
        Kaart van het Jappenkamp…..dat moest aangevraagd worden, toen, ik had verteld waarvoor ik deze graag wilde hebben.
        Het verzoek werd toen ingewilligd toen vond ik ook ddd Internerings kaart van Wim Kan en deze beide meegenomen. en geschonken aan het museum ook het dagboek van Wim Kan men ik meegenomen.
        Ik kreeg van de directeur van het museum , voor elkaar om een spijker uit de rails onder de Jappentrein te krijgen ,welke hij er persoonlijk onder vandaan haalde.
        Mijn bedoeling was geweest om deze spijker te schenken aan de dochter..maar ik kon haar verrassen met de Internerings kaart van het Jappen kamp van haar vader.
        De spijker is in Mijn bezit….
        Ik wil deze spijker een mooie plaats geven in een museum ter gedachtenis aan al die mensen ,die werkte aan haast onmogelijk opdracht in een oerwoud onder onmenselijke omstandigheden, dat we deze mensen in de vergeten oorlog nooit te vergeten.
        Zelf heb ik jaren als reservist in het korps Nationale Reserve, dienst gedaan bij het Indie monument bij de waterpartij in Den Haag op 15 augustus, de dag van de capitulatie van Japan.
        Ik heb hier een klein verhaaltje kunnen opschrijven, maar het is veel groter ,ik hoop dat iemand interesse toont in mijn verhaal en het vervolg….
        Mijn vraag….ligt de Internerings kaart van L. van Marion luitenant, geboren te den Haag, ook in de vitrinekast ??
        Met vriendelijke groeten ,
        Kees van der Zwan
        Den Haag

  9. Lies Z. schreef:

    Hoi! Fijne site!! We lazen iets over Elephants World bij Kanchanaburi in de buurt. Kennen jullie het, is dit een aanrader? We gaan in augustus als gezin (ouders+ 2 pubers van 14/17). Alvast bedankt!

  10. Iris schreef:

    Hi!

    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Mijn vriend en ik zouden graag willen weten wat de beste manier is om de River Kwai te bezoeken als dagtrip als wij in Bangkok verblijven. Wij lezen meerdere dingen en hebben o.a. opgezocht hoe daar te komen met bv de trein en dergelijken maar dan komen we heel kort dag uit.. hebben jullie een goede oplossing / tip hiervoor? Alvast bedankt!!

    • Chantal schreef:

      Weet niet of je inmiddels al bent geweest ;). Maar vanaf Thonburi station in Bangkok kan je heel gemakkelijk naar Kanchanaburi bij de rivier. Trein gaat 7:50 en dan ben je geloof ik 2 uurtjes onderweg

  11. Jeroen Wiemer schreef:

    “De volgorde der dingen in de buurt van Kanchanaburi?”. Uit alle gestelde vragen kunnen wij het volgende nog niet goed bedenken: Wij komen hier aan met de trein uit Bangkok. We willen dan door naar het Jungle Rafts hotel. Het lijkt erop (volgens de dienstregeling) dat je dan met “dezelfde” trein door kan naar Nam Tok Railwaystation. Dat laatste stuk lijkt het toeristische deel, de Death Railway. Die heb je dan meteen te pakken! Is dat juist?
    Dan is het vervolgens nog een klein stukje (met de weg 323) naar het JR hotel. De volgende dag is het dan een heel klein stukje naar de Hellfire Pass. Vervolgens geeft Sander aan ‘dat dat (die weg 323 neem ik aan) op weg is naar Erawan National Park EN de Erawan Waterfalls’. Maar…..op de kaart liggen de watervallen helemaal aan de andere (oost)kant van het park (aan de weg 3199). Hoe zit dat nu? Naar de kaart kijkend zou je vanuit de Hellfire Pass helemaal noordelijk om het park moeten om bij de watervallen te komen. Na het bezoeken van de watervallen lijkt het voor de hand te liggen om met de 3199 weg terug te rijden naar Kanchanburi…

  12. Melissa schreef:

    Hej Sander en Mariska,

    In maart verblijven wij 2 nachten in the floathouse river kwai. Nu lees ik heel veel dat dit moeilijk te bereiken is.
    Hoe zijn jullie van kanchanaburi tot het hotel geraakt?
    Graag willen we ook tijdens onze dagen daar naar de erawan watervallen gaan, hoe zijn deze best bereikbaar vanuit het hotel?

    Groetjes Melissa!

  13. Kees van der Zwan schreef:

    In 2015 bracht ik een bezoek aan het museum in Kanchanaburi aan de rivier de Kwai.
    Ik had meegenomen uit Nederland het boek ” het dagboek van Wim Kan ” en een copy van de Japanse Internerings kaart welke door de Jappen werkt bijgehouden .
    Deze copy heb ik kunnen krijgen met medewerking van het Rijks archief te Den Haag.
    Ook heb ik de internerings kaart meegenomen van een persoon uit Rijswijk , welke ik persoonlijk gekend heb ene Hr. van Marion.
    Deze kaarten en het boek heb ik aan de directeur van het museum overhandigd persoonlijk.
    Hij zou deze aan de tentoonstelling toevoegen.
    Ik ben zeer benieuwd of dit ook daadwerkelijk is gebeurd.. Er hebben vele duizenden krijgsgevangen werkt aan de Birma spoorlijn.
    Opvallend was op de internerings kaarten dat beide personen in dezelfde kampen zaten.
    Ik heb dat uit het “Chinees” ??? laten vertalen. ( vreemd in het Chinees vermeld ,niet in het Japans???
    Interesse in de internerings kaarten stuur mij een mail.
    Als dank ,kreeg ik van de directeur een spijker uit de rails welke hij onder de Japanse trein in de hal voor mij haalde .
    Heeft iemand deze voorwerpen zien liggen in het museum,……ik ben zeer benieuwd.
    Er is bitter weinig over Nederlandrs te vinden.
    Hartelijk dank ,
    Kees van der Zwan
    Den Haag

  14. Sabine Schreuder schreef:

    Hallo!

    Wij gaan in Oktober een rondreis Thailand maken en zijn inmiddels al op reisdag 12 met plannen! Nu vragen wij ons af hoe we het beste van Sukothai naar Kanchanaburi kunnen reizen? In een keer of ergens tussenin een stop maken?
    We willen onze reis eindigen op een eiland (evt meerdere) omdat we na alle indrukken even willen relaxen, wat raad je ons aan? (vorig jaar al twee weken op Ko Samui gezeten)

    Groetjes Sabine

  15. Beau van Doornmalen schreef:

    Hi!

    Momenteel verblijven wij in Kanchanaburi. Morgen maken we een uitstapje naar de Erawan watervallen en de dag daarna gaan we naar de River Kwai Jungle Rafts om daar te overnachten. Hebben jullie enig idee hoe we bij de River Kwai Jungle Rafts kunnen komen??

    Groetjes!

  16. Connie schreef:

    Connie
    Wij graag vanaf Kanchanaburi naar Chan Mai. Wat is de beste manier om te reizen?
    groetjes Connie

    • Ronald Zandvliet schreef:

      Beste Connie,
      Wij zijn vandaag terug gekomen uit Thailand en hebben ook Kanchanaburi bezocht. Wij zijn met de taxi naar Ayutya gereden en daar op de nachttrein gestapt naar chiang mai.
      Taxi kost tussen de 1500 en 2000 batj en is ongeveer 2,5 uur onderweg.

      Groet Ronald

  17. Claire Stroink schreef:

    Hallo Sander en Mariska,

    Op dit moment verblijf ik in Bangkok en ik wil zaterdag de River Kwai bezoeken, hoeveel hebben jullie betaald voor een transfer? En hoe hebben jullie jezelf verplaatst in Kanchanaburi? Ik dacht er zelf aan om een scooter te huren, is dit mogelijk? Of is alles op loopafstand? Ik hoor graag van jullie!
    Groetjes Claire Stroink

    • Hoi Claire,

      Ah super – dan zul je inmiddels wel in Kanchanaburi zijn aangekomen 🙂 . Wij hebben in Kanchanaburi een scooter gehuurd, maar je kunt ook fietsen huren of riksja’s die je rondrijden/rondfietsen 😉 . Dat heb je wel nodig, omdat alles net even te ver uit elkaar ligt om te lopen. Maar dat zul je inmiddels vast al gezien hebben! Wat we precies betaald hebben weet ik niet meer, maar wij kopen onze tickets altijd bij het lokale busstation zodat we nooit te veel betalen.

      Groetjes en veel plezier!

  18. Ronald Zandvliet schreef:

    Wij willen van uit Bangkok vroeg de taxi pakken naar de Damnoen Saduak Floating Market, daarna reizen we door naar Sai Yok waar wij overnachten. De volgende dag willen wij het oorlogs monument hellefire pass en de Erawan watervallen bezoeken om daar vandaan door te reizen naar Kanchanaburi waar we ook weer een overnachting gepland hebben.

    Is dit goed te doen in twee dagen? En wat voor vervoers middelen raden jullie ons aan van de Damnoen Saduak floating Market naar Sai Yok?
    En van Sai Yok naar de Erawan watervallen en naar Kanchanaburi?

    Jullie hebben echt een hele mooie site waar wij al veel informatie vandaan hebben daarvoor dank.

    Groet Ronald en Marleen Zandvliet

    • Hoi Ronald en Marleen,

      Leuk programma! Het is druk, maar wel te doen. Als je tijd hebt zou ik je toch aanraden om nog een nachtje extra in te plannen voor de omgeving van Kanchanaburi, omdat de nationale parken erg groot zijn en je bijv. in Erawan nog veel meer kunt doen en zien dan de watervallen.

      Verder zou ik overal de lokale bus pakken, omdat de afstanden niet al te groot zijn. Een alternatief voor als de bus niet rijdt o.i.d. is de taxi 🙂 .

      Succes met het plannen van jullie reis en heel veel plezier gewenst!

  19. John F Schalk schreef:

    Ik was in 1999 van zuid naar noord -Thailand met de Unie travel gereisd met mijn partner Joke.Mijn vader,broer, 3 ooms , zwager en 7 neven hadden daar als Ned.krijgsgevangenen van de tweede W.O dwangarbeid aan de beruchte Birma-Siam -spoorweg verricht.Wij bezochten Kanchanabury maar ook chunkai (mede mogelijk gemaakt door Unie Travel die extra de rit inlaste),waar mijn vader lang verpleegd werd aan zijn zware verwonding.( kaken kapot geslagen door zijn Jap.bewaker). Ook hadden wij de treinreis over de brug gemaakt waar de Ned.krijgsgevangenen hadden gewerkt.Het doet je wat,rillingen kruipen over je rug en kippenvel krijg je ervan.ps Ban de OORLOG.

    • William schreef:

      Beste mijnheer Schalk. Wat fijn om te horen dat Unitravel zo goed met U heeft meegedacht. Zelf heb ik ook zo’n uitmuntende ervaring met hen gehad in 1988. Ik zal U de details besparen maar neem maar van me aan dat ik de toenmalige gids en Unitravel nooit zal vergeten en voor altijd in mijn hart jeb gesloten. Uw verhaal zorgt bij mij voor kippenvel en ik hoop dat U heeft gevonden wat U zocht tijdens deze, voor Uw familie, ongetwijfeld zeer indrukwekkende reis.

  20. Angelique Husson schreef:

    Hallo, ten eerste jullie website is super!
    Deze zomer gaan mijn vriend en ik 2 volle dagen en 1 halve dag naar Kanchanaburi.
    We willen heel graag de Erawan watervallen en Hellfire pass bezoeken. Kan dit makkelijk in 1 dag met openbaar vervoer of is het handiger te verspreiden over twee dagen?
    Ook had ik de vraag of er openbare bussen naar hellfire pass gaan en of deze stoppen bij Nam tok station of verder rijden?
    Aangezien lopen van nam tok station naar de hellfire pass erg ver lijkt.
    Kan ik ook van tevoren ergens vinden welke busnummer ik dan zou moeten nemen?

    Groetjes Angelique

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Angelique,

      Lokale bussen vertrekken vanaf het busstation van Kanchanaburi richting het Erawan National Park. Op de weg naar (of van) het Erawan National Park passeer je de Hellfire Pass.

      Je kunt er dus gemakkelijk voor kiezen om dit voor of na de watervallen te doen. Ik adviseer je om dit na de watervallen te doen.

      Pak de eerste bus die vertrekt (uit mijn hoofd 07:30 uur) naar de Erawan watervallen zodat het nog lekker rustig is. Op de weg terug, stop je bij de Hellfire pass. Gewoon aangeven bij de buschauffeur (hadden wij ook gedaan). Je kunt ook bussen aanhouden langs de weg als je weer terug naar Kanchanaburi gaat.

      Het is ongeveer anderhalf rijden naar de Erawan Watervallen en een klein uurtje naar de Hellfire Pass.

      Hopelijk is het duidelijk zo!

      Groetjes,
      Sander

  21. Jose schreef:

    is het ook mogelijk om in 1 dag vanuit Bangkok de drijvende markt van DamnernSaduak en de Hellfire Pass te bezoeken? We verblijven dan ’s nachts in kanchanaburi

  22. Iris schreef:

    Hoi sander en Mariska,
    Wij willen of in het begin of aan het einde van onze reis naar kanchanaburi.
    Of in het begin vanaf Bangkok of aan het einde vanaf koh tao.
    Wat raden jullie aan?
    Ik hoor graag van jullie.
    Groetjes

    • Hoi Iris,

      Ik zou Kanchanaburi in het begin bezoeken, omdat het erg lekker is om je reis af te sluiten op een eiland. Bovendien heb je na het vele reizen (en de pittige reis van Koh Tao naar Bangkok) waarschijnlijk geen zin meer om naar Kanchanaburi te gaan 😉 . Veel plezier!

  23. Femke schreef:

    Hoi!

    Wij willen graag vanuit Bangkok met de bus naar Kanchanaburi. Onderweg willen we graag de drijvende markt bezoeken. Is dit mogelijk? Of is er een andere optie?

    Bedankt alvast!

    Groetjes, Femke

    • Hoi Femke,

      Dat kan, maar je het enige probleem is dat je wel met je bagage zit. Misschien kun je je bagage tijdelijk in een lockers bewaren op het station van Ratchaburi, maar ik weet niet zeker of die er zijn… Ik zou het in Thailand even navragen bij een reisbureau!

      Groetjes en veel plezier

  24. Tjitske schreef:

    Is een combinatie van de hellfire pass en de erawan watervallen op eigen houtje te doen? Zo ja, hoe? Groetjes

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Tjitske,

      Ja dat is absoluut te doen omdat de Hellfire Pass op de weg naar (of van) de Erawan Watervallen ligt. Je kunt kiezen er heen met de scooter of met de bus. Misschien op de terugweg van de Erawan Watervallen de Hellfire Pass meepakken. Dus ’s ochtends vroeg heengaan!

      Als je internet regelt voor je mobiel (tipsthailand.nl/thaise-simkaart/) dan kun je gemakkelijk zien waar je bent via google maps. Je kunt ook Maps Me gebruiken, dan moet je de kaart downloaden van Thailand voor vertrek. Maar het wordt qua bordjes goed aangegeven!

      Groetjes,
      Sander

      • jeroen wiemer schreef:

        Beste lezers,
        Ik snap hier weinig van: Wat ik vind op Google-maps is dat de watervallen aan de oostkant van het Erawan park liggen en de Hellfire-pass aan de westkant. Als je dus vanuit Kanchanaburi vertrekt is het een vork: de ene kant op (links/west) de pas, de andere kant op (rechts/oost) de watervallen….het is volgens mij dus zeker niet zo dat op weg naar de watervallen je via de pas rijdt….het is helemaal de andere kant op.
        Wie wil hier in een mail naar mij op reageren :-), want misschien heb ik het helemaal mis…

  25. Wilmie en Evert schreef:

    Beste Mariska en Sander,

    We (gezin 4 personen) willen reizen van Kanchanaburi naar Ayuthaya, waar we ’s avonds de nachttrein naar Chiang Mai willen nemen.
    Hoe kunnen we op een snelle manier reizen van Kanchanaburi naar Ayuthaya, , bus, taxi? Hebben jullie een idee wat dit kost, voor het hele gezin?

    Groetjes,
    Wilmie, Evert

  26. Marcella van Bemmel schreef:

    Wij willen na 3 dagen Kanchanburi in 3 dagen reizen naar Chiang Mai via Ayutthaya en Sukhothai. Is dat een logische route; is dat te doen met openbaar vervoer in dat tijdsbestek? We hebben van 9-12 juli geboekt in Kanchanburi en vanaf 15 juli in Chiang Mai.
    groeten,
    Marcella

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Marcella,

      Ja is mogelijk, toch is het wel krap. Persoonlijk zou ik kiezen om alleen Sukhothai te bezoeken en Ayutthaya over te slaan. Ayutthaya kun je ook later tijdens je reis doen als een daguitstapje vanuit Bangkok.

      Je kunt vliegen vanaf Bangkok naar Sukhothai. Of je pakt de trein van Bangkok naar Phitsanoluk, vervolgens pak je de bus naar Sukhothai. Wel een flinke reis. Treinreis duurt, afhankelijk van welke trein je neemt, zo’n 3 tot 6 uur.

      Groetjes,
      Sander

  27. Danielle van santvoort schreef:

    Idd we willen logeren in de jungle rafts en dan met de trein van ayutthaya naar chiang mai.

    • Ik zou ter plekke in Kanchanaburi kijken hoe laat de eerste tocht is en goed navragen wanneer je uiterlijk terug wordt gebracht bij je hotel. Als je ’s ochtends vroeg gaat, moet het (lijkt mij) geen probleem zijn om ’s avonds de trein de pakken. Veel plezier!

  28. Danielle van santvoort schreef:

    Wij gaan er 24 februari naartoe maar willen op 1 dag van jungle rafts naar de nachttrein in ayutthaya geraken voor de nachttrein die we zeker niet mogen missen. Graag jullie tips

  29. Petrie schreef:

    Hoi,
    Wij zijn vandaag vanuit Bangkok naar Kanchanaburi gegaan. Taxi van straat achter Khao San road naar het zuidelijke busstation (Sai Tai Mai) voor een kleine 100 baht. Vervolgens in 2 uur en een kwartier in de airco-bus (waarin ook prima te slapen was! ) voor 110 baht pp.
    Bij het busstation in BKK kregen we al een reclameblaadje voor een guesthouse – Nita raft guesthouse. Dit ligt ongeveer 10 min lopen van het busstation. Leuke kamers op een raft, relaxte sfeer, meerdere backpackers, nette kamers. Het gaat hier echt op basis van vertrouwen. Je pakt zelf een drankje uit de koelkast en dat schrijf je op in een boekje. Op het eind wordt alles afgerekend.
    Wij hebben voor een iets duurdere kamer gekozen van 650 baht, want die had echt een prachtig uitzicht en a/c. Eten was heerlijk. Wat ons betreft echt een aanrader.
    Groetjes Bas en Petrie

  30. Anne schreef:

    Op dit moment (net vandaag gedaan) rijden er vanaf het noordelijke busstation slechts 2 keer op een dag een bus naar kanchanaburi: om 09.30 sochtends gaat de laatste (de ander was volgens mij om 06.00). Wij kozen dit station omdat dit het dichtbij het don mueng vliegveld ligt.

    In plaats daarvan bieden ze dan minivans aan die vaak gaan. We betaalden 130 baht per persoon. Let op: voor 2 backpacks laten ze je nog 1x 130baht betalen omdat er geen achterbak is (al zat de minivan helemaal niet vol….)

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Anne,

      Goede informatie en jeetje dat je nog extra moet betalen voor je backpack, belachelijk! Maar goed dat je het zegt, dan kunnen mensen er rekening mee houden! Backpack op schoot dan de volgende keer ;)?

      Groetjes

      • Anne schreef:

        Hahha dat is toch wel zwaar voor 3 uurtjes…

        We hebben trouwens een goede tip als verblijf in kanchanaburi! “Canaan Guesthouse” (vlak achter het busstation is het oude gedeelte). Zeer goedkoop (basic kamers ook), maar erg rustige ligging en je wordt met liefde geholpen: 8,- per nacht voor een kamer met ventilator.

  31. Kirsten Verbaan schreef:

    Wij willen graag een dagtour kanchanaburi doen vanuit Bangkok! Is het aan te raden om het in 1 dag te bezoeken? Of kun je het dan beter overslaan?

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Kirsten,

      Ik denk dat niets onmogelijk is maar het wordt wel krap. Kanchanaburi ligt op een goede twee uur rijden waardoor je uiteindelijk lang in de bus zit. Het kan wel, maar beter is om er 2 á 3 dagen voor uit te trekken omdat de omgeving van Kanchanaburi ook erg mooi is om te ontdekken!

      Groetjes

  32. Je moeder schreef:

    Indrukwekkend verhaal San.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *