Cultuurshock Bangkok: BEDANKT!

Ligging Bangkok
Ben je klaar om: opgelicht te worden door taxichauffeurs, kokhalzend over straat te gaan van alle luchten, te struikelen over bedelaars en te slapen in beschimmelde kamers met kakkerlakken? Zo ja, dan ben je ‘cultuurshockproof’ en klaar om naar Bangkok te vertrekken. Zo nee, dan heb je iemand nodig die het al een keer voor je hebt meegemaakt en je enigszins kan voorbereiden. Kom te weten waar je wél heen moet gaan als je voor het eerst naar Bangkok gaat en waar je nog even mee ‘moet’ wachten!

Cultuurshock Bangkok; stinkend Chinatown

Geheel onvoorbereid en zonder enige voorkennis over wat ons te wachten zal staan, werden we van de ene op de andere dag in hartje Chinatown, Bangkok gedumpt. De taxichauffeur, die uiteraard zonder meter ons van het vliegveld naar Chinatown bracht, graaide bij het uitstappen de eerste Thaise Bahts uit m’n portemonnee. Geheel gedesoriënteerd en half in shock meldde ik me bij de goudkleurige balie van ons hotel. “Helllow siwr, whatt cann i dooo fowrr youu?”

Aangekomen op zevenentwintig hoog, na een helse rit in een te kleine lift met een beperkte hoeveelheid zuurstof, zochten we ons kamernummer. Een verdwaalde schoonmaakster daar gelaten, waren de groen-geel gekleurde gangen leeg. Niemand, niks, geen toerist, leeg. De verwachtingen waren al laag gespannen maar toen ik de ‘hotel’kamer binnenkwam, toen was ik er he-le-maal klaar mee. De kamer was donker en het rook er naar schimmel. De gordijnen zaten dicht, maar goed ook want het uitzicht was nog beroerder. Toch maar even het raam open doen voor frisse lucht.. No way! Buiten nog warmer, broeieriger, viezer, ‘riooliger’ dan binnen.

Chinatown Bangkok

Na een rechtstreekse vlucht van 11 uur lag ik daar op een krakend bed, hartje Chinatown, Bangkok en het was totaal niet wat ik er van had gehoopt of ook maar had gedacht. Gelukkig (of ongelukkig) zei Mariska dat we de straat op moesten, anders was ik daar geheid de hele dag blijven liggen. Onze magen waren ook een beetje van slag van het vliegtuigvoedsel en het tijdsverschil, dus we gingen op zoek naar voedsel.

Tussen het hotel verlaten en het op zoek gaan naar ‘normaal’ voedsel, zaten nog een flink aantal obstakels. De lift niet meegerekend, begonnen we aan het oversteken van de hoofdweg. Klinkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar dat viel zachts gezegd een beetje tegen. Alles en iedereen wil en zal de ander inhalen en alles wat in de weg staat wordt weggetoeterd. Zonder toeter ben je in Bangkok geen verkeersdeelnemer en hoor je er niet bij. De weg inmiddels heelhuids overgestoken, doken we de kleine straatjes van Chinatown in.

Chinatown Bangkok tuktuk

Rundvleesreepjes in doorzichtige snotsaus

En wat daar allemaal met me gebeurde dat vergeet ik nooit meer. De menigte nam je mee langs stalletjes, steegjes, kookfornuizen, hete wokken, open vuur en bedelaars zonder handen, benen, ogen, vingers, voeten of menselijkheid. De lucht van de gedroogde vis in combinatie met de geroosterde kastanjes in hete, draaiende molens, deed me kokhalzen. Mariska liep voorop, maar zij ervaarde het juist als nieuw, leuk en was verwonderd. Al met al belandden we in een, drie keer raden.. Chinees restaurant waar het vrouwtje mij voortdurend de befaamde Peking eend aanbeveelde.

Na beleefd doch direct afwimpelen, werden het de eveneens verrukkelijke rundvleesreepjes in doorzichtige snotsaus met de complimenten van de chef. Als kers op de taart bleef het Chinese vrouwtje ons maar thee bijschenken inclusief ijsklont na ijsklont. In de Lonely Planet hadden we gelezen dat we dat juist niet moesten nemen. Direct na de maaltijd nam ik maar een diaree-remmer in, als voorzorg..

Tips Thailand Reisgidsen

Vertrek je in 2018 naar Thailand én wil je goed voorbereid het vliegtuig instappen?
Download dan onze super handige reisgidsen en ontvang ze meteen:

Alles wat je moet weten voor vertrek naar Thailand
Een compleet uitgewerkte route met dag- tot dagprogramma
Oh... Via deze link ontvang je een leuke korting!
Klik hier!

Na deze maaltijd was ik wel rijp voor mijn favoriete Amerikaanse hamburgerrestaurant, maar helaas was die nergens te vinden. Uiteindelijk belandden we met gekke, kleine banaantjes en wat kersen (iets herkenbaars, thank god!!) op de kamer waar we onze jetlag eruit sliepen. Niet heel erg handig aangezien het nog middag was. Tegen een uur of 18.00 werden we wakker en op één of andere manier was het al donker buiten. Nu al?

Met frisse, zéér frisse tegenzin wist Mariska mij te overtuigen van het feit dat we toch nog even de straat op moesten om wat te eten. Wat normaals te eten. Ik snapte er ook he-le-maal niks van, ik had in de tussentijd ook nog geen één toerist gezien, laat staan voedsel of voorzieningen voor toeristen. Gewoon lekker de ‘friet van Piet’ om de hoek ofzo. Ik had toen zelfs heimwee naar vervelende, luidruchtige Nederlanders om me heen. Maar die waren nergens te bekennen.

Bangkok Chinatown food

Khao San Road, Bangkok

We sloten de dag af met een klein succesje. We vonden op de hoek van de straat een karretje die bananenpannenkoekjes verkochten met chocopasta. Jahoor.. dat ging er in als zoete koek. En eindelijk had ik het gevoel dat ik die maand nog wel kon overleven. Dat had wel goed met me zal komen en dat ik eventueel, als het erg meezat, nog wel plezier zou beleven aan het backpacken. Met twee gevulde buikjes gingen we slapen in ons tophotel.

Een hotel waar je voor minder dan 10 euro een hele verdieping kan afhuren, waar alle gangen voor jou zijn en waar er een koud en miezerig straaltje uit de, wat ze ‘douche’ noemen, komt. Handdoeken waren nergens te bekennen en de ‘room-service’ was ‘not available’. Slapen, lekker slapen en wakker worden in m’n eigen bed, thuis in Nederland…

Bespaar jezelf een Cultuurshock!

Om jezelf een heftige cultuurshock enigszins te besparen is het aan te raden om in een wijk te beginnen waar in de eerste plaats veel toeristen zijn te vinden. Waar kan dat beter dan in de wijk: Banglamphu. Hier vind je overigens een lijstje met onze favoriete hotels in Bangkok.

Pak vanaf de luchthaven een taxi die je rechtstreeks naar je hotel in Bangkok brengt. Slaap je jetlag uit in één van de vele hostels of hotelletjes, geniet van het goedkope, heerlijke streetfood of pak gelijk een drankje.

Mocht je na een paar dagen de behoefte voelen om Chinatown in te duiken; vooral doen.

Cultuurshock bedankt voor de geweldige ervaring, ik zal je nooit vergeten!

Hoteltips Bangkok

rambuttri-bangkok-hoteltip

Rambuttri Village

Hoewel het maar 5 minuten lopen is van de Khao San Road, heb je bij dit hotel geen geluidsoverlast. Rambuttri Village ligt in het meest relaxte en kleurrijkste straatje van heel Bangkok - Soi Rambuttri. Op het dak is een lekker zwembad en ook het (inclusief) ontbijt is helemaal prima!

Tweepersoonskamer vanaf € 24 →
isanook bed

iSanook Bangkok

Ons favoriete hotel in Bangkok. Betaalbare luxe want voor weinig krijg je veel. Mooie, ruime kamers met kingsize bed, zwembad, een dakterras (met jacuzzi!) en nog héél veel meer. Ook geschikt voor gezinnen met kinderen. Ligging is wat uit het centrum maar daardoor rustig en gemoedelijk.

Tweepersoonskamer vanaf € 31 →

Ook leuk om te lezen...

11 reacties

1. Silvy schreef:

Hoi Sander en Mariska,
    Wat een geweldig handige blog hebben jullie! Ik vertrek zelf 21 juni ook voor het eerst naar Thailand, mijn eerste verre reis, alleen en als blond meisje. Ik ben geweldig zenuwachtig! (kan je het je inbeelden?) Ik vlieg ook op Bangkok en mij is ook aangeraden om er zo snel mogelijk weer weg te gaan. Wat je hierboven beschrijft doet mij nu al rillen. Langs de andere kant denk ik ook dat ik het gewoon moet doen en meemaken. Ik ga mezelf wel een relaxed hostel zoeken om de eerste nacht in door te brengen, want ik kom om 20u00 aan en zie Bangkok by night ook nog niet zo zitten. Ik hoop ook daar backpackers te ontmoeten om samen mee te reizen. Ik heb dus nog geen tour uitgestippeld en denk dat ik daar jullie blog voor ga gebruiken 🙂
    Ik ga in het regenseizoen, zijn jullie deze periode zelf al eens geweest? Wat is jullie ervaring met het weer in Juni – Juli – Aug?

• Hoi Silvy,

Spannend zeg! Als je een hostel boekt in de backpackerswijk Banglamphu moet het helemaal goedkomen – dan begin je nog redelijk ‘relaxt’ omdat je veel andere reizigers om je heen hebt. Verder hebben wij meerdere keren tijdens het regenseizoen gereisd (dit jaar weer!) en vinden wij het eigenlijk een heel relaxt seizoen. Meestal regent het alleen in de namiddag en valt er in één keer een hele bak regen naar beneden. Vorig jaar heb ik samen met mijn zus in augustus rondgereisd, en heeft het maar één keer geregend in de middag. Zo zie je maar, je weet het nooit met het weer 😉 .

Alvast heel veel plezier!

2. Christian De Witte schreef:

Hahahahahaaaa….. Vind schitterend verhaal en heel leuk gebracht. hahaha… ( Sorry hoor, vind grappig ) Ik zal dit gelukkig dit niet voorhebben. Want heb de luxe die jullie mij uitgebreid bezorgen zulke taferelen te voorkomen. Omdat jullie zo top zijn jullie ervaring met ons te delen en bovendien een hele hoop interessante info toestoppen. Thanks daarvoor.Mijn lijstje word alsmaar uitgebreider

3. John schreef:

Wat ook eens leuk is om te bezoeken is de Klong Toey market, een grote markt met vis, vlees, groente, fruit, kruiden enz. nog verser dan vers. Ook hier komen de geuren en kleuren je tegemoet. Hier komen veel hotels, restaurants, locale Thai hun spullen kopen. Ook hier kom je weinig toeristen tegen. Doe wel schoenen aan met goed profiel, want het kan er erg nat en glibberig zijn.

4. John schreef:

Ik heb me in de ochtend ook wel eens met een taxi laten afzetten bij de Wat Benchamabophit, om het ochtendritueel van de monniken te zien, daar staan de monniken buiten bij de tempel en de Thai komen hun dan eten brengen, leuk om eens te zien. Vandaar uit ben ik gaan lopen (ik had de route een beetje in mijn hoofd) naar de Wat Indraviharn (Wat Intharawihan), hoge staande Boeddha tempel. Onderweg daarna toe kwam ik een leuke groente en fruit markt tegen waar ik de enige toerist was. Bij de tempel een taxi (zijn er toch genoeg in Bangkok) genomen naar de Pak Khlong market, met zijn vooral vele bloemen, maar ook kruiden, groente en fruit. Vandaar uit weer terug gelopen via Little India naar mijn verblijf in Chinatown.

5. John schreef:

Mijn eerste keer Bangkok vond ik maar niks. Ik zag alleen maar hoogbouw, drukte, vervuiling, chaos enz. Ik wilde er dan ook zo snel mogelijk weg. Was toen gelukkig maar 1 nacht. Daarna ben ik me er in gaan verdiepen en ging een paar Thailandreizen 3 nachten naar Bangkok. De laatste 4 reizen zelfs 5 nachten. Op een gegeven moment begin je steeds meer te ontdekken en Bangkok een beetje te kennen. Ik heb nu een punt bereikt dat ik er weken zou kunnen verblijven, zelfs langer nog. Wat ik in het begin verschrikkelijk vond, vind ik nu geweldig! Love Bangkok!

6. Heel bekend allemaal! En dan had ik het niet eens in Chinatown.. Wij begonnen ons “avontuur” in Khao San Road en ik had écht last van een cultuurshock. Erick liep net als Mariska fluitend over straat en was helemaal enthousiast, terwijl ik echt dacht: “Waar ben ik aan begonnen?” Alle geuren, geluiden, beelden… Shocking! Gelukkig duurde het een paar dagen en daarna werd ik al gauw verliefd op Thailand! Toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.. Las altijd alleen maar verhalen van mensen die meteen super enthousiast waren 🙂

7. Janine schreef:

Hallo! Super leuke blog heb je maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Je neemt Chinatown als hoofd onderwerp maar Bangkok is veel meer dan dat. Overal in de wereld heb je een ChinaTown en ja overal stinkt het, het was ook niet mijn favoriete plek maar wel leuk om eens gezien te hebben. Bangkok heeft zijn eigen gewoontes zoals elk land/stad. Het beste eten vind je namelijk in Thailand, en natuurlijk zijn er plekken waar je liever niet eet, maar geef toe, dat heb je in elk land niet? Ik heb er zelf 7 onvergetelijke maanden gehad, en ja natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur naar een bepaald land, maar als je een paar dagen/week in Bangkok bent kan je er niet over oordelen. Je hebt namelijk een week nodig om die cultuurshock te verwerken en dan pas zie je het mooie van de stad ;)!

• Sander Hillegers schreef:

Hoi Janine! Bedankt voor het delen van jouw ervaring wat betreft; cultuurshock en Bangkok. Je hebt 100% gelijk.

Als onervaren, jonge reiziger die aan zijn allereerste verre reis begon ervaarde ik Bangkok en met name Chinatown als enorm heftig. Ik adviseer daarom ook in mijn blog om bijvoorbeeld naar de Ko San Road te gaan (tja óók daar heb je kans op een cultuurshock). Daar zijn ze, zachts gezegd, wat meer ingesteld op backpackers/toeristen. Twee jaar geleden ben ik weer teruggegaan naar Bangkok. Toen kon ik de ‘schoonheid’ zien van deze uitzonderlijke plek in Thailand. Nu kijk ik er ontzettend naar uit. Sterker nog: Volgende week zitten wij er!!

Janine, heb jij nog goede tips voor reizigers die voor het eerst in Bangkok komen? Alle tips zijn meegenomen!

Omdat we zo veel reacties krijgen, kunnen wij helaas niet meer alles beantwoorden. Wel lezen we alles en waarderen we iedere reactie enorm! Mocht je toch echt een brandende vraag hebben, dan kun je hem ook stellen in de Tips Thailand Reisgroep, waar meer dan 20.000 Thailand-liefhebbers lid van zijn. Daar krijg je gegarandeerd antwoord op je vraag! We hopen dat je dit begrijpt. Liefs, Sander & Mariska