Hoe wij € 800 vergoeding kregen na een vertraagde vlucht Amsterdam – Bangkok

Als veelvuldig reiziger krijg je er ooit mee te maken: een geannuleerde of vertraagde vlucht. Dikke pech natuurlijk en geen ideaal begin van je vakantie. Toch kan een vertraagde vlucht ook geld opleveren. Misschien zelfs meer dan je denkt, want een vertraagde vlucht van of naar Bangkok kan tot wel € 600 per persoon opleveren. Wat je rechten zijn en hoe je zo’n claim indient vertellen we je in dit artikel.

Zaterdagavond 21 januari 2017, we stonden op het punt om de Nederlandse kou te verruilen voor de Thaise zon. Maar helaas, vlak voordat we gingen instappen werd er omgeroepen dat onze vlucht met EVA Air voor onbepaalde tijd werd vertraagd.

Het vliegtuig had tijdens de landing een vogel geraakt (bird strike) waardoor onderdelen beschadigd waren. Reserveonderdelen waren niet aanwezig, waardoor de vlucht uiteindelijk met 24 uur werd uitgesteld.

Dikke pech natuurlijk, maar daar is niets aan te doen. Omdat het al laat was, werd voor iedereen een gratis hotelovernachting in de buurt van Schiphol geregeld.

Een dag later vlogen we alsnog naar Bangkok en maakten we een mooie reis van twee maanden door Thailand. Toen we terugkeerden naar Nederland, hoorden we van andere reizigers dat zij een claim hadden ingediend bij EUclaim en dat zij – en dus ook wij – recht hadden op een vergoeding van € 600 per persoon.

Oké, laten wij dat ook maar eens proberen!

Foto: Kevin Gessner

Claim indienen

Binnen vijf minuten vulden we onze gegevens in via de website van EUclaim, voegden we de online vliegtickets toe en wachtten we geduldig af. We hoorden al vrij snel dat we recht hadden op € 600 per persoon en dat EUclaim namens ons een claim bij de luchtvaartmaatschappij zou indienen.

Zij regelden dit voor ons. En tussendoor werden we goed op de hoogte gehouden van de status van de claim. We konden de brieven inzien met de gestelde eisen.

Dit is iets, wat je als gewone burger, niet zo snel zelf kunt of zult doen.

Er gingen wat maanden waarin we tweemaal een positieve update kregen. De vliegtuigmaatschappij erkende de claim en zou gaan uitbetalen. Of we alleen nog even ons bankrekeningnummer wilde doorgeven. En vier maanden na de claim stond er € 800 op onze rekening. € 400 voor mij en € 400 voor Mariska.

Top! Dat zijn weer nieuwe vliegtickets naar Thailand!

EUclaim werkt op basis van no cure, no pay. Dus pas nadat de claim wordt geaccepteerd, betaal je een toeslag die wordt verrekend met de vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Wordt de claim afgewezen? Dan betaal je helemaal niets.

Wij hadden dus recht op € 600 per persoon en kregen uiteindelijk een vergoeding van € 400 per persoon. Een prima deal, aangezien wij er zelf bijna niets voor hoefden te doen.

Onze claim werd dus vrij snel afgehandeld. Maar het kan ook zijn dat EUclaim voor je naar de rechter stapt. Ook dan blijft de toeslag hetzelfde.

Foto: Ronald van der Graaf

Wanneer heb je er recht op?

Alle regels rondom passagiersrechten in Europa zijn vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Je hebt recht op compensatie in de volgende gevallen:

  • Wanneer je vlucht is geannuleerd.
  • Wanneer je na meer dan drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming.
  • Wanneer je jouw aansluiting hebt gemist en je met meer dan drie uur vertraging aankomt op je eindbestemming.

Het is hierbij noodzakelijk dat je vliegt vanaf een EU-land óf dat je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Hoeveel bedraagt de vergoeding?

De vergoeding hangt vooral af van de afstand van de vlucht:

Afstand van de vlucht Vertraging bij aankomst Vergoeding
1.500 kilometer of minder Meer dan 3 uur € 250
Tussen 1.500 en 3.500 kilometer Meer dan 3 uur € 400
Meer dan 3.500 kilometer Tussen 3 en 4 uur € 300
Meer dan 3.500 kilometer Meer dan 3 uur € 600

En aangezien de afstand van Amsterdam naar Bangkok ruim 9.000 kilometer bedraagt heb je recht op de hoogste vergoeding van € 600 per persoon bij een vlucht die meer dan vier uur vertraagd is.

De uitzonderingen

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Daarbij kun je denken aan extreme weersomstandigheden als sneeuw, mist, storm, aardbevingen of vulkaanuitbarstingen. Ook terrorisme valt onder een uitzondering waarbij je geen recht hebt op een vergoeding.

En sinds 4 mei 2017 is bepaald dat passagiers bij een bird strike geen recht meer hebben op een vergoeding.

Foto: Simon Boddy

Zelf een claim indienen

Dus nu weet je dat ook jij recht hebt op een vergoeding, wanneer je te maken hebt gehad met een vertraagde vlucht. Je kunt tot twee jaar na de vlucht een claim indienen.

Zorg er dus voor dat je alle documenten van vertraagde vlucht bewaart. Hierbij moet je denken aan facturen, de vliegtickets en de eventuele vliegtickets van je vervangende vlucht. Deze heb je nodig bij het indienen van een claim.

Proberen? Via www.euclaim.nl kun je geheel vrijblijvend je vluchtnummer invullen om te kijken of je ergens recht op hebt. Helemaal gratis en zo gepiept!

Ook leuk om te lezen...

6 reacties

  1. Nick schreef:

    Zijn er ook websites of dergelijke waar je dit kan doen voor niet Europese maatschappijen? Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt maar dan met Aeroflot. Bedankt!

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Nick,

      Wij zijn geen experts op het gebied van vertragingen en vergoedingen, maar vertrok je van een Europese luchthaven? Volgens mij heb je dan alsnog recht op een vergoeding. Je kunt het heel makkelijk checken door gewoon je vluchtnummer in te vullen – en anders zelf een brief opstellen en naar de vliegtuigmaatschappij sturen. Succes in ieder geval!

      Groetjes,
      Sander

  2. Marc schreef:

    ‘hebben na een vertraging vanuit Houston zelf een e-mail naar de KLM gestuurd en na 3 dagen (!) 2 vouchers ter waarde van €800 ontvangen. (bij de KLM konden we kiezen uit €600 contant of ’n voucher ter waarde van €800 per persoon) Fluitje van ’n cent!
    Die vouchers zijn – onder andere – omgezet in 2 tickets naar Bangkok!

  3. Bertina schreef:

    Misschien goed om er bij te zetten dat dit een advertorial is van EUclaim?

Omdat we zo veel reacties krijgen, kunnen wij helaas niet meer alles beantwoorden. Wel lezen we alles en waarderen we iedere reactie enorm! Mocht je toch echt een brandende vraag hebben, dan kun je hem ook stellen in de Tips Thailand Reisgroep, waar meer dan 20.000 Thailand-liefhebbers lid van zijn. Daar krijg je gegarandeerd antwoord op je vraag! We hopen dat je dit begrijpt. Liefs, Sander & Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *