Birma-spoorlijn: het indrukwekkende verhaal van de Dodenspoorlijn

Brug over de river Kwai - Birma-spoorlijnLigging Kanchanaburi
Kanchanaburi, een provincie in Thailand die wij enkel kenden van de Birma-spoorlijn waarbij zo veel mensen zijn omgekomen. Van die ene brug over die ene rivier. Van de speelfilm The Railway Man. Maar na ons bezoek aan de The Bridge over the River Kwai, het Thailand – Burma Railway museum, de oorlogsbegraafplaats en de Hellfire Pass, heeft Kanchanaburi een zwaardere lading gekregen. Het is de plek waar meer dan 100.000 mensen, waaronder bijna 3.000 Nederlanders, zijn omgekomen voor de bouw van een spoorlijn die niet van hen was. 

Geschiedenis: Japan en de Birma-spoorlijn

December 1941, Japan begint aan zijn opmars door Zuidoost-Azië. Na hevige gevechten bemachtigen de Japanners uiteindelijk (1942) Singapore en verslaan de Britten. Op zoek naar een veiligere bevoorradingsroute tussen Birma (Myanmar) en Siam (Thailand) werd er in juni 1942 een spoorlijn van 400 kilometer aangelegd tussen deze twee landen: de Birma-spoorlijn (ook wel bekend als de dodenspoorlijn). 

Niet alleen de bevoorrading, maar ook de verbinding met India speelde een belangrijke, strategische rol in de bouw van de spoorlijn. De Britten hadden de bouw van deze spoorlijn al tientallen jaren eerder in gedachten, maar het werd nooit gerealiseerd door het ruige, bergachtige landschap en het tropische klimaat. De Japanners besloten krijgsgevangen en burgers te gebruiken voor de bouw van dit enorme project.

60.000 Britten, Australiërs en Nederlanders werden gebruikt als slaven. Deze POWs (Prisoners of War); krijgsgevangen, werden dag in dag uit tot het uiterste gedreven om de bouw van de spoorlijn te voltooien. Naast de krijgsgevangen werden ook 260.000 Aziatische werkers gebruikt. De werkomstandigheden waren miserabel.

Door ziekte, ondervoeding, uitputting en mishandeling heeft de Birma-spoorlijn het leven gekost aan meer dan 15.000 krijgsgevangen en 100.000 burgers. In oktober 1943 was de bouw van de spoorlijn af. Het, letterlijk, moordende tempo waarmee de bouw is verricht had niemand voor mogelijk gehouden.

Kanchanaburi - Birma-spoorlijn

Hellfire Pass

Zoals gezegd was het landschap bergachtig, waardoor 99% van het zware werk met de hand is verricht. De Hellfire Pass was een onderdeel van de Birma-spoorlijn waarbij dwars door een bergketen gehakt moest worden. De krijgsgevangen maakten werkdagen van soms wel 18 uur per dag en werkten tot diep in de nacht door. ’s Nachts werden er fakkels doordrenkt met diesel en olielampen aangestoken. De schaduwen van de Japanners en de krijgsgevangen op de rotsen leken op het vuur van de hel, waar dit deel van de spoorlijn zijn naam aan te danken heeft.

En dat was het ook, 96 mannen werden doodgeknuppeld door de Japanse bewakers. Honderden mannen stierven aan cholera, infecties, verwondingen, uitputting en andere ziektes. Slechts 300 van de 1000 mannen overleefden deze uitputtingsslag. In de uitgehakte rotsen is nog steeds de wanhoop en de krankzinnigheid af te lezen.

Vandaag de dag is dit deel van de Birma-spoorlijn niet meer in gebruik. Bezoekers kunnen de over de oude spoorlijn wandelen door de Hellfire Pass. Naast deze passage is er ook een prachtig museum waar nog veel meer verhalen en informatie wordt gedeeld.

Hellfire pass - Birma-spoorlijn

Hellfire pass - Birma-spoorlijn

Thailand – Burma Railway Centre Museum in Kanchanaburi

De musea, het verhaal, de Birma-spoorlijn, de beelden en de voorwerpen hebben een diepe indruk op ons achtergelaten. Wat er in die tijd is gebeurd kan niet goed worden verteld of uitgebeeld. Na ons museumbezoek in Kanchanaburi bezochten we aansluitend de erebegraafplaats Don Rak aan de overkant van het museum. Met de achtergrondinformatie op zak liepen we stilletjes rond over deze enorme, perfect onderhouden begraafplaats waar 5.000 oorlogsslachtoffers liggen begraven, waaronder 1.800 Nederlanders.

De teksten van familieleden doen wat met je. Zij hebben het graf van hun zoon, broer, vader, zwager of geliefde waarschijnlijk nooit kunnen bezoeken. Mannen van rond de 20 jaar hebben hun leven gegeven voor de bouw van een spoorlijn die niet van hen was. Het was een triest gezicht in de brandende Thaise zon, waar eigenlijk alleen maar plek was voor stilte…

Oorlogsbegraafplaats Kanchanaburi - Birma-spoorlijn

Klassieke Route door Thailand

Klassieke Route door Thailand

Ga het avontuur aan en maak een schitterende reis langs de hoogtepunten van Thailand. Dit ebook bevat een prachtige route én een uitgebreid dag-tot-dagprogramma voor een onvergetelijke reis door Thailand. Beleef het zelf en download de Klassieke Route!

The Bridge over de River Kwai is nog steeds in gebruik

De wereldberoemde brug, bekend van boeken en films (The Railway Man en The Bridge on the River Kwai), is eigenlijk het symbool van de Birma-spoorlijn. Wat veel mensen niet weten, is dat in 1943 er hier niet één, maar twee bruggen zijn gebouwd. Een stalen en een houten brug. Deze bruggen vormden de link tussen Thailand en Birma (Myanmar).

In 1945 werden de bruggen vernietigd door bombardementen van de geallieerden. Later is de stalen brug weer in ere hersteld en wordt het tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt door lokale treinen. Je kunt er ‘gewoon’ overheen wandelen en rustig foto’s maken. Wanneer er een trein aankomt blaast er iemand op zijn fluitje, zwaait hij met een rode vlag en moet je in een inham gaan staan. Bizar maar waar, bekijk onze video van september 2014!


Bereikbaarheid Kanchanaburi en de Birma-spoorlijn

  • Kanchanaburi: Is vanuit Bangkok gemakkelijk te bereiken met de lokale bus. Vanaf het noordelijke busstation van Bangkok (Moh Chit) betaal je 110 baht per persoon voor een twee uur durende rit naar Kanchanaburi. Vanaf het Thonburi treinstation in Bangkok vertrekt meerdere malen per dag de trein naar Kanchanaburi. De rit duurt ongeveer 3 uurtjes en kost je ongeveer 100 baht.
  • The Bridge over de River Kwai: Deze brug ligt op vijf kilometer afstand van het busstation en drie kilometer afstand van het treinstation van Kanchanaburi. Het is gemakkelijk bereikbaar met een (fiets)taxi, brommer of een tour. Entree voor de brug is gratis.
  • Thailand – Birma Railway Centre Museum: Het museum ligt op 3 kilometer afstand van het busstation en op loopafstand van het treinstation. Entree voor het museum bedraagt 120 baht per persoon. Je krijgt gratis een kopje thee of koffie.
  • Hellfire Pass: Dit deel van de oude Birma-spoorlijn ligt op een kleine 80 kilometer van Kanchanaburi en is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf het busstation gaat er ieder uur een lokale bus. De rit duurt 1,5 uur en je betaalt 100 baht voor een retourtje. De bus stopt 100 meter voor het museum. De wandeltocht naar de Hellfire Pass duurt in totaal 40 minuten. Je kunt ook een langere wandeling maken van zo’n 3 uur. De wandeltochten zijn overigens perfect aangegeven. Neem goede schoenen mee en voldoende water! Entree voor het museum en de Hellfire Pass is gratis.
  • Tours: Overal in de stad zijn georganiseerde tours te boeken of is vervoer te regelen. Wij kunnen geen tours aanbevelen omdat wij alles op eigen gelegenheid hebben bezocht. De prijzen van de tours zijn schappelijk. Als je de brug, het museum in Kanchanaburi en de Hellfire Pass wilt bezoeken, betaal je tussen de 600 en de 900 baht per persoon.

Brug over de rivier Kwai - Birma-spoorlijn

Hoteltips Kanchanaburi

good-times-resort-kanchanaburi

Good Times Resort

Het Good Times Resort is een perfecte keuze voor jouw verblijf in Kanchanaburi. Vlakbij de brug, musea en leuke eetgelegenheden. Het restaurant van dit hotel is gelegen aan de rivier waar je 's ochtends (gratis) ontbijt. De kamers zijn brandschoon en ruim. Onze favoriet!

Prijs per overnachting: v.a. € 29
River Kwai Jungle Raft

The Float House River Kwai

Dit is met afstand de leukste slaapplek van heel Kanchanaburi. Je verblijft namelijk - diep verscholen in het Erawan National Park - op een luxe drijvend hutje. Natuur, rust, luxe oftewel Thailand op z'n allermooist. Een onvergetelijke, romantische ervaring.

Prijs per overnachting: v.a. € 122

Wat vind jij van het verhaal van de Birma-spoorlijn?

Ook leuk om te lezen...

44 reacties

  1. Melissa schreef:

    Hej Sander en Mariska,

    In maart verblijven wij 2 nachten in the floathouse river kwai. Nu lees ik heel veel dat dit moeilijk te bereiken is.
    Hoe zijn jullie van kanchanaburi tot het hotel geraakt?
    Graag willen we ook tijdens onze dagen daar naar de erawan watervallen gaan, hoe zijn deze best bereikbaar vanuit het hotel?

    Groetjes Melissa!

  2. Kees van der Zwan schreef:

    In 2015 bracht ik een bezoek aan het museum in Kanchanaburi aan de rivier de Kwai.
    Ik had meegenomen uit Nederland het boek ” het dagboek van Wim Kan ” en een copy van de Japanse Internerings kaart welke door de Jappen werkt bijgehouden .
    Deze copy heb ik kunnen krijgen met medewerking van het Rijks archief te Den Haag.
    Ook heb ik de internerings kaart meegenomen van een persoon uit Rijswijk , welke ik persoonlijk gekend heb ene Hr. van Marion.
    Deze kaarten en het boek heb ik aan de directeur van het museum overhandigd persoonlijk.
    Hij zou deze aan de tentoonstelling toevoegen.
    Ik ben zeer benieuwd of dit ook daadwerkelijk is gebeurd.. Er hebben vele duizenden krijgsgevangen werkt aan de Birma spoorlijn.
    Opvallend was op de internerings kaarten dat beide personen in dezelfde kampen zaten.
    Ik heb dat uit het “Chinees” ??? laten vertalen. ( vreemd in het Chinees vermeld ,niet in het Japans???
    Interesse in de internerings kaarten stuur mij een mail.
    Als dank ,kreeg ik van de directeur een spijker uit de rails welke hij onder de Japanse trein in de hal voor mij haalde .
    Heeft iemand deze voorwerpen zien liggen in het museum,……ik ben zeer benieuwd.
    Er is bitter weinig over Nederlandrs te vinden.
    Hartelijk dank ,
    Kees van der Zwan
    Den Haag

  3. Sabine Schreuder schreef:

    Hallo!

    Wij gaan in Oktober een rondreis Thailand maken en zijn inmiddels al op reisdag 12 met plannen! Nu vragen wij ons af hoe we het beste van Sukothai naar Kanchanaburi kunnen reizen? In een keer of ergens tussenin een stop maken?
    We willen onze reis eindigen op een eiland (evt meerdere) omdat we na alle indrukken even willen relaxen, wat raad je ons aan? (vorig jaar al twee weken op Ko Samui gezeten)

    Groetjes Sabine

  4. Beau van Doornmalen schreef:

    Hi!

    Momenteel verblijven wij in Kanchanaburi. Morgen maken we een uitstapje naar de Erawan watervallen en de dag daarna gaan we naar de River Kwai Jungle Rafts om daar te overnachten. Hebben jullie enig idee hoe we bij de River Kwai Jungle Rafts kunnen komen??

    Groetjes!

  5. Connie schreef:

    Connie
    Wij graag vanaf Kanchanaburi naar Chan Mai. Wat is de beste manier om te reizen?
    groetjes Connie

    • Ronald Zandvliet schreef:

      Beste Connie,
      Wij zijn vandaag terug gekomen uit Thailand en hebben ook Kanchanaburi bezocht. Wij zijn met de taxi naar Ayutya gereden en daar op de nachttrein gestapt naar chiang mai.
      Taxi kost tussen de 1500 en 2000 batj en is ongeveer 2,5 uur onderweg.

      Groet Ronald

  6. Claire Stroink schreef:

    Hallo Sander en Mariska,

    Op dit moment verblijf ik in Bangkok en ik wil zaterdag de River Kwai bezoeken, hoeveel hebben jullie betaald voor een transfer? En hoe hebben jullie jezelf verplaatst in Kanchanaburi? Ik dacht er zelf aan om een scooter te huren, is dit mogelijk? Of is alles op loopafstand? Ik hoor graag van jullie!
    Groetjes Claire Stroink

    • Hoi Claire,

      Ah super – dan zul je inmiddels wel in Kanchanaburi zijn aangekomen 🙂 . Wij hebben in Kanchanaburi een scooter gehuurd, maar je kunt ook fietsen huren of riksja’s die je rondrijden/rondfietsen 😉 . Dat heb je wel nodig, omdat alles net even te ver uit elkaar ligt om te lopen. Maar dat zul je inmiddels vast al gezien hebben! Wat we precies betaald hebben weet ik niet meer, maar wij kopen onze tickets altijd bij het lokale busstation zodat we nooit te veel betalen.

      Groetjes en veel plezier!

  7. Ronald Zandvliet schreef:

    Wij willen van uit Bangkok vroeg de taxi pakken naar de Damnoen Saduak Floating Market, daarna reizen we door naar Sai Yok waar wij overnachten. De volgende dag willen wij het oorlogs monument hellefire pass en de Erawan watervallen bezoeken om daar vandaan door te reizen naar Kanchanaburi waar we ook weer een overnachting gepland hebben.

    Is dit goed te doen in twee dagen? En wat voor vervoers middelen raden jullie ons aan van de Damnoen Saduak floating Market naar Sai Yok?
    En van Sai Yok naar de Erawan watervallen en naar Kanchanaburi?

    Jullie hebben echt een hele mooie site waar wij al veel informatie vandaan hebben daarvoor dank.

    Groet Ronald en Marleen Zandvliet

    • Hoi Ronald en Marleen,

      Leuk programma! Het is druk, maar wel te doen. Als je tijd hebt zou ik je toch aanraden om nog een nachtje extra in te plannen voor de omgeving van Kanchanaburi, omdat de nationale parken erg groot zijn en je bijv. in Erawan nog veel meer kunt doen en zien dan de watervallen.

      Verder zou ik overal de lokale bus pakken, omdat de afstanden niet al te groot zijn. Een alternatief voor als de bus niet rijdt o.i.d. is de taxi 🙂 .

      Succes met het plannen van jullie reis en heel veel plezier gewenst!

  8. John F Schalk schreef:

    Ik was in 1999 van zuid naar noord -Thailand met de Unie travel gereisd met mijn partner Joke.Mijn vader,broer, 3 ooms , zwager en 7 neven hadden daar als Ned.krijgsgevangenen van de tweede W.O dwangarbeid aan de beruchte Birma-Siam -spoorweg verricht.Wij bezochten Kanchanabury maar ook chunkai (mede mogelijk gemaakt door Unie Travel die extra de rit inlaste),waar mijn vader lang verpleegd werd aan zijn zware verwonding.( kaken kapot geslagen door zijn Jap.bewaker). Ook hadden wij de treinreis over de brug gemaakt waar de Ned.krijgsgevangenen hadden gewerkt.Het doet je wat,rillingen kruipen over je rug en kippenvel krijg je ervan.ps Ban de OORLOG.

  9. Angelique Husson schreef:

    Hallo, ten eerste jullie website is super!
    Deze zomer gaan mijn vriend en ik 2 volle dagen en 1 halve dag naar Kanchanaburi.
    We willen heel graag de Erawan watervallen en Hellfire pass bezoeken. Kan dit makkelijk in 1 dag met openbaar vervoer of is het handiger te verspreiden over twee dagen?
    Ook had ik de vraag of er openbare bussen naar hellfire pass gaan en of deze stoppen bij Nam tok station of verder rijden?
    Aangezien lopen van nam tok station naar de hellfire pass erg ver lijkt.
    Kan ik ook van tevoren ergens vinden welke busnummer ik dan zou moeten nemen?

    Groetjes Angelique

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Angelique,

      Lokale bussen vertrekken vanaf het busstation van Kanchanaburi richting het Erawan National Park. Op de weg naar (of van) het Erawan National Park passeer je de Hellfire Pass.

      Je kunt er dus gemakkelijk voor kiezen om dit voor of na de watervallen te doen. Ik adviseer je om dit na de watervallen te doen.

      Pak de eerste bus die vertrekt (uit mijn hoofd 07:30 uur) naar de Erawan watervallen zodat het nog lekker rustig is. Op de weg terug, stop je bij de Hellfire pass. Gewoon aangeven bij de buschauffeur (hadden wij ook gedaan). Je kunt ook bussen aanhouden langs de weg als je weer terug naar Kanchanaburi gaat.

      Het is ongeveer anderhalf rijden naar de Erawan Watervallen en een klein uurtje naar de Hellfire Pass.

      Hopelijk is het duidelijk zo!

      Groetjes,
      Sander

  10. Jose schreef:

    is het ook mogelijk om in 1 dag vanuit Bangkok de drijvende markt van DamnernSaduak en de Hellfire Pass te bezoeken? We verblijven dan ’s nachts in kanchanaburi

  11. Iris schreef:

    Hoi sander en Mariska,
    Wij willen of in het begin of aan het einde van onze reis naar kanchanaburi.
    Of in het begin vanaf Bangkok of aan het einde vanaf koh tao.
    Wat raden jullie aan?
    Ik hoor graag van jullie.
    Groetjes

    • Hoi Iris,

      Ik zou Kanchanaburi in het begin bezoeken, omdat het erg lekker is om je reis af te sluiten op een eiland. Bovendien heb je na het vele reizen (en de pittige reis van Koh Tao naar Bangkok) waarschijnlijk geen zin meer om naar Kanchanaburi te gaan 😉 . Veel plezier!

  12. Femke schreef:

    Hoi!

    Wij willen graag vanuit Bangkok met de bus naar Kanchanaburi. Onderweg willen we graag de drijvende markt bezoeken. Is dit mogelijk? Of is er een andere optie?

    Bedankt alvast!

    Groetjes, Femke

    • Hoi Femke,

      Dat kan, maar je het enige probleem is dat je wel met je bagage zit. Misschien kun je je bagage tijdelijk in een lockers bewaren op het station van Ratchaburi, maar ik weet niet zeker of die er zijn… Ik zou het in Thailand even navragen bij een reisbureau!

      Groetjes en veel plezier

  13. Tjitske schreef:

    Is een combinatie van de hellfire pass en de erawan watervallen op eigen houtje te doen? Zo ja, hoe? Groetjes

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Tjitske,

      Ja dat is absoluut te doen omdat de Hellfire Pass op de weg naar (of van) de Erawan Watervallen ligt. Je kunt kiezen er heen met de scooter of met de bus. Misschien op de terugweg van de Erawan Watervallen de Hellfire Pass meepakken. Dus ’s ochtends vroeg heengaan!

      Als je internet regelt voor je mobiel (tipsthailand.nl/thaise-simkaart/) dan kun je gemakkelijk zien waar je bent via google maps. Je kunt ook Maps Me gebruiken, dan moet je de kaart downloaden van Thailand voor vertrek. Maar het wordt qua bordjes goed aangegeven!

      Groetjes,
      Sander

  14. Wilmie en Evert schreef:

    Beste Mariska en Sander,

    We (gezin 4 personen) willen reizen van Kanchanaburi naar Ayuthaya, waar we ’s avonds de nachttrein naar Chiang Mai willen nemen.
    Hoe kunnen we op een snelle manier reizen van Kanchanaburi naar Ayuthaya, , bus, taxi? Hebben jullie een idee wat dit kost, voor het hele gezin?

    Groetjes,
    Wilmie, Evert

  15. Marcella van Bemmel schreef:

    Wij willen na 3 dagen Kanchanburi in 3 dagen reizen naar Chiang Mai via Ayutthaya en Sukhothai. Is dat een logische route; is dat te doen met openbaar vervoer in dat tijdsbestek? We hebben van 9-12 juli geboekt in Kanchanburi en vanaf 15 juli in Chiang Mai.
    groeten,
    Marcella

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Marcella,

      Ja is mogelijk, toch is het wel krap. Persoonlijk zou ik kiezen om alleen Sukhothai te bezoeken en Ayutthaya over te slaan. Ayutthaya kun je ook later tijdens je reis doen als een daguitstapje vanuit Bangkok.

      Je kunt vliegen vanaf Bangkok naar Sukhothai. Of je pakt de trein van Bangkok naar Phitsanoluk, vervolgens pak je de bus naar Sukhothai. Wel een flinke reis. Treinreis duurt, afhankelijk van welke trein je neemt, zo’n 3 tot 6 uur.

      Groetjes,
      Sander

  16. Danielle van santvoort schreef:

    Idd we willen logeren in de jungle rafts en dan met de trein van ayutthaya naar chiang mai.

    • Ik zou ter plekke in Kanchanaburi kijken hoe laat de eerste tocht is en goed navragen wanneer je uiterlijk terug wordt gebracht bij je hotel. Als je ’s ochtends vroeg gaat, moet het (lijkt mij) geen probleem zijn om ’s avonds de trein de pakken. Veel plezier!

  17. Danielle van santvoort schreef:

    Wij gaan er 24 februari naartoe maar willen op 1 dag van jungle rafts naar de nachttrein in ayutthaya geraken voor de nachttrein die we zeker niet mogen missen. Graag jullie tips

  18. Petrie schreef:

    Hoi,
    Wij zijn vandaag vanuit Bangkok naar Kanchanaburi gegaan. Taxi van straat achter Khao San road naar het zuidelijke busstation (Sai Tai Mai) voor een kleine 100 baht. Vervolgens in 2 uur en een kwartier in de airco-bus (waarin ook prima te slapen was! ) voor 110 baht pp.
    Bij het busstation in BKK kregen we al een reclameblaadje voor een guesthouse – Nita raft guesthouse. Dit ligt ongeveer 10 min lopen van het busstation. Leuke kamers op een raft, relaxte sfeer, meerdere backpackers, nette kamers. Het gaat hier echt op basis van vertrouwen. Je pakt zelf een drankje uit de koelkast en dat schrijf je op in een boekje. Op het eind wordt alles afgerekend.
    Wij hebben voor een iets duurdere kamer gekozen van 650 baht, want die had echt een prachtig uitzicht en a/c. Eten was heerlijk. Wat ons betreft echt een aanrader.
    Groetjes Bas en Petrie

  19. Anne schreef:

    Op dit moment (net vandaag gedaan) rijden er vanaf het noordelijke busstation slechts 2 keer op een dag een bus naar kanchanaburi: om 09.30 sochtends gaat de laatste (de ander was volgens mij om 06.00). Wij kozen dit station omdat dit het dichtbij het don mueng vliegveld ligt.

    In plaats daarvan bieden ze dan minivans aan die vaak gaan. We betaalden 130 baht per persoon. Let op: voor 2 backpacks laten ze je nog 1x 130baht betalen omdat er geen achterbak is (al zat de minivan helemaal niet vol….)

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Anne,

      Goede informatie en jeetje dat je nog extra moet betalen voor je backpack, belachelijk! Maar goed dat je het zegt, dan kunnen mensen er rekening mee houden! Backpack op schoot dan de volgende keer ;)?

      Groetjes

      • Anne schreef:

        Hahha dat is toch wel zwaar voor 3 uurtjes…

        We hebben trouwens een goede tip als verblijf in kanchanaburi! “Canaan Guesthouse” (vlak achter het busstation is het oude gedeelte). Zeer goedkoop (basic kamers ook), maar erg rustige ligging en je wordt met liefde geholpen: 8,- per nacht voor een kamer met ventilator.

  20. Kirsten Verbaan schreef:

    Wij willen graag een dagtour kanchanaburi doen vanuit Bangkok! Is het aan te raden om het in 1 dag te bezoeken? Of kun je het dan beter overslaan?

    • Sander Hillegers schreef:

      Hi Kirsten,

      Ik denk dat niets onmogelijk is maar het wordt wel krap. Kanchanaburi ligt op een goede twee uur rijden waardoor je uiteindelijk lang in de bus zit. Het kan wel, maar beter is om er 2 á 3 dagen voor uit te trekken omdat de omgeving van Kanchanaburi ook erg mooi is om te ontdekken!

      Groetjes

  21. Je moeder schreef:

    Indrukwekkend verhaal San.

Geef een reactie:

We kunnen helaas niet meer iedere reactie persoonlijk beantwoorden. Heb je toch een brandende vraag? Plaats hem dan in onze Tips Thailand Facebook Groep.